تام باهر

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شفت (محور)

شفت (محور)

شفت یاشافت عضو دورانی یا رفت و برگشتی، سیستم چرخشی دستگاه است که برای انتقال نیرو وگشتاوربکار می رود و تحت تاثیر تنش پیچشی و خمش قرار دارد و به سه گروه ثابت، مفصلی و قابل خمش تقسیم می شود.

شافت های ثابت برای سوار کردن چرخ دندهها، کلاچ ها، چرخ تسمه و دسته لنگها مورد استفاده قرار میگیرد.میل لنگهانیز جزء شافت های ثابت هستند و از انها برای تبدیل حرکت دورانی به خطی یا برعکس استفاده میشود.

شافتهای مفصلی میله هایی هستند که امتداد آنها نسبت به هم دارای زاویه باشند و از انها برای انتقال نیروهای پیچشی بین دو شافت که در یک امتداد نیستند و تحت زاویه های مختلف قرار دارند استفاده میشود. بیشترین مورد استفاده شافتهای مفصلی در ماشین های فرز، ماشینهای کشاورزی، ماشینهای حمل و نقل و اتومبیلها می باشد. باید توجه داشت که برای تنظیم شافتهای با ارتباط مفصلی، زوایای دو مفصل باید با یک دیگر مساوی باشند.

 

انواع شفت

شفت پایه دار ، شفت بدون پایه از انواع شفت می باشند ،در کاربردهای مختلف مورد استفاده و در صنعت کاربردهای فراوانی دارند .

شرکت تام باهر عرضه کننده انواع شفت با کیفیت و با برند باهر، مورد اعتماد صنعتگران ، مصرف کنندگان شفت به ویژه مورد استفاده در دستگاه های CNC می باشد.

  • تام باهر
  • ۰
  • ۰

کوپلینگ با کیفیت

کوپلینگ با کیفیت

کوپلینگ (کوپلینگ با کیفیت) در واقع قطعه ایست که به منظور متصل کردن دو شفت بهم به کار گرفته می شود. کوپلینگ بیشترین استفاده را در راه آهن ها دارد زمانی که قصد دارند دو ریل به هم وصل گردد.

این قطعه قادر است حرکت دورانی موتور را به شفت پمپ انتقال دهد و موجب خواهد شد تا پروانه و شفت به چرخش در بیاید. هم محور بودن موتور و کوپلینگ شفت پمپ قبل ازمتصل شدن بسیار با اهمیت است.

کوپلینگ وسیله ای برای محور کردن موتور و شفت پمپ می باشد کوپلینگ ها در حقیقت برای موتورهای سانتری فیوژ، پمپ های سانتری فیوژ ، پمپ کلوز (pomp close) که شفت و موتور به صورت کسری قرار دارد توسط کوپلینگ متصل می باشد لازم به ذکر است که در صورت عدم کیفیت کوپلینگ انتخاب شده امکان صدمه به انکودر یا موتور نیز وجود دارد.

همچنین کوپلینگ ها قادر هستند منتقل کردن بارهای شوک ازیک شافت به دیگر شافت را کاهش دهد. کوپلینگ های باهر در بازار ایران جزء مدل های با کیفیت و مرغوب است .ماده های الاستیکی که کوپلینگ ها استفاده شده است در شوک هایی که بیان کردیم جذب خواهد کرد وآن شوک ها را به دیگر قسمت ها انتقال نمی دهد.

 

کوپلینگ لاستیکی

وظیفه کوپلینگ های لاستیکی اتصال دو قطعه ی دوار به هم می باشد اما در عین حال اجازه انحرافاتی را به آنها می دهند. با انتخاب، نصب و نگهداری دقیق کوپلینگ ها می توان صرفه جویی زیادی در هزینه نگهداری و زمان خروج از کارکرد به عمل آورد.

مزایای کوپلینگ لاستیکی
فراهم کردن اتصال شفت های دستگاه هایی مانند موتور و ژنراتور که به طور جداگانه ساخته شده اند و همچنین قطع ارتباط در زمان تعمیرات یا جابجایی ها
فراهم کردن امکان نامیزانی شفت ها و ایجاد انعطاف پذیری مکانیکی
کاهش انتقال های ناگهانی از یک شفت به دیگری
محفاظت در برابر اضافه بار
تغییر خواص ارتعاشی تجهیزات دوار
اتصال بخش درایور
انتقال توان از یک انتها به انتهای دیگر
 

کاربردهای کوپلینگ

قابلیت استفاده در محل های اشتعال و انفجار
موتور های صنعتی وپمپ
دستگاهای تراشکاری
دستگاه خردکن
 

کوپلینگ ها به انواع دسته های ذیل نیز تقسیم میگردند
 

1- کوپلینگ های soid یا ریجید کوپلینگ rigid

در حالتی که نیاز به هم راستایی دقیق محور ها باشد از کوپلینگ سول استفاده می شود.

2-کوپلینگ های flaxlibel یا همان کوپلینگهای انعطافی

کوپلینگ های انعطاف پذیر تا اندازه ای قادر به جبران نا هم راستایی ما بین شفت پمپ و الکتروموتور میباشند.

3-کوپلینگ های مفصلی

4-کوپلینگ های انعطاف پذیر

5-کوپلینگ های سه تکه در محورهایی موازی که باتحمل گشتاور بالا تقسیم میگردد.

 شرکت تام باهر از سابقه بالایی در این صنعت نیز برخوردار است که با تجهیزات مدرن و به روز باکیفیت بالا اقدام به عرضه محصولات خود مینماید. همواره مشتریان در صنعت و بازار ما را با کیفیت و تعهد به یاد دارند .کوپلینگ باهر با کیفیت که برای اتصال بین دو شفت به یکدیگر از آن استفاده و بهره می رود. بعنوان مثال یکی از موارد استفاده از آن در دستگاه های سی ان سی CNC است. کوپلینگ  عرضه شده در شرکت تام باهر با دستگاه های جدید و مدرن و در انواع مختلف مناسب برای استفاده در دستگاه ها و کارکرد های مختلف و غیره استفاده می شود.شرکت تام باهر  عرضه کننده کلیه ی محصولات سیستمهای متحرک خطی، انواع بال اسکرو باهر و تنها نمایندگی انحصاری جی تن(GTEN) از تایوان میباشد. مشتریان گرامی برای اطلاعات فنی و دیدن نقشه های سه بعدی بال اسکرو میتوانند از سایتهای شرکت نیز بهره گرفت،البته محصولات تام باهر دارای تنوع بالای است و شامل :بال اسکرو،ریل و واگن،دنده شانه ای،لینیر گاید STAF،پولی تایم،پروفیل آلومینیوم،انرژی چین،کوپلینگ باهر،لوازم سی ان سی،.......است که با برند باهر ارائه میگردد.در محصول لینیر گاید هم ما دارای نمایندگی STAF  از تایوان هستیم.

  • تام باهر
  • ۰
  • ۰

شفت (shaft)


شفت (shaft)


شفت  یکی از اجزا سیستم چرخشی دستگاه می باشد ،که معمولا سطح مقطعی آن دایره ایست که به منظور انتقال نیرو از یک بخش به بخشی دیگر ، و یا انتقال نیرو از ماشین تولید کننده انرژی به ماشین جذب انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.
اجزای مختلفی مانند چرخ و چرخ دنده (بلبرینگ ها )بر روی آن نصب می شوند.

 

انواع شفت

 

آنها عمدتا به دو نوع تقسیم می شوند.

1)شفت انتقال دهنده،که برای انتقال انرژی، بین منبع نیرو و ماشین جذب نیرو استفاده می شود. مانند شفت کانتر و شفت خطی .
2)شفت جدایی ناپذیر ،که جز جدایی ناپذیر دستگاه ها در صنعت می باشد .مانند میل لنگ.


شفت های معمولی ،از جنس فولاد سبک هستند. در مواقعی که نیروی بالا مورد نیاز باشد،از فولاد آلیاژی مانند،نیکل ،کروم نیکل یا فولاد کروم وانادیوم  استفاده می شود.
شفت ها به طور کلی توسط نورد یا چرخش داغ شکل می گیرند و توسط کشش و چرخش سرد و سنگ زنی به اندازه مورد نظر در می ایند.


شفت در غالب های مختلف و موارد گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از شفت ها در تراشکاری به عنوان مواد خام به کار گرفته می شوند ولی بغضی ازآن ها سنگ خورده و صیقلی می شوند و بدون تراشکاری، در صنعت استفاده می شوند.
سخت ترین شفت ها شفت فولادی هستند که با فرآیند دمایی بالا سخت شده اند و سطح آن با لایه های کروم پوشانیده شده.
تراشکاری شفت های فولادی بسیار سخت است و الماس های براده برداری خاص می خواهد.
این نوع شفت بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که این شفت ها با دو پایه نگهدارنده به دستگاه یا میز ثابت می شوند و بلبرینگ های خطی بر روی آن ها حرکت می کنند.
البته گاهی نیز با توجه به نیاز طراح، بلبرینگ های خطی در بعضی از موارد بلبرینگ ها ثابت می شوند و شفت در داخل آن ها حرکت رفت و برگشت انجام می دهند و با توجه به اینکه دقت این شفت ها در حدود میکرون است و همچنین بلبرینگ های خطی و بال بوشینگ های ساچمه ای امکان لق شدن آن ها بسیار کم می شود ، استفاده از این نوع شفت ها در دقت دستگاه بسیار موثر است.
شفت ها انواع مختلفی دارند و در شکل های مختلفی عرضه و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید شفت مورد نیاز کار خودتان را از فروشگاه تام باهر تهیه کنید.

 

اصول کلی طراحی شفت

 

برای کاهش جابه جایی شفت در حین کار، طول سر شفت بایستی حتی الامکان کوتاه باشد.
برای شفتهای بسیار بلند که چندین بخش باربر بر روی آنها نصب می شوند ممکن است لازم شود ،بیش از دو یاتاقان بکارگرفته شود.
در حالت کلی قطر شفت در وسط بیشتر است و قطر آن با حرکت به سوی دو سر شفت به صورت پیوسته و پلکانی کاهش می یابد تا امکان خارج کردن اجزاء وجود داشته باشد.
در مواقعی که پایین بودن وزن شفت در طراحی مهم باشد، از شفتهای توخالی استفاده می شود تا وزن آن کم شود.
شفت ها بهتر است که تنها یکی از یاتاقانها بارهای محوری را تحمل کند تا امکان تلرانسهای بزرگتر برای اندازه های طول شفت امکان پذیر شود و مانع از ایجاد تنشهای ناخواسته محوری در شفت در اثر انبساط ناشی از تغییرات دما شوند. 

شفت برند باهر ، در دو نوع شفت پایه دار باهر و بدون پایه عرضه میشود. در شرکت تام باهر ما انواع محصولات لوازم سی ان سی را دارا هستیم .بال اسکرو از دو برند باهر و جی تن تایوان ،لینیر گاید (ریل و واگن) STAF، انواع پروفیل آلومینیوم، کوپلینگ باهر ، شفت پایه دار، شفت بدون پایه باهر، پولی تایم باهر،انرژی چین (Energy Chain) ،لوازم سی ان سی و شفت(shaft) و... میباشد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مشخصات فنی و لیست قیمت شفت می توانید با تیم فنی فروشگاه تام باهر تماس بگیرید.

  • تام باهر
  • ۰
  • ۰

خرید کوپلینگ از تام باهر

برای خرید کوپلینگ از تام باهر که معتبرترین عرضه کننده انواع کوپلینگ باهر می باشد از طریق سایتهای تام باهر و فروشگاه شرکت تام باهر میتوان اقدام کرد.شرکت تام باهر یکی از مجموعه شرکت های وارد کننده و عرضه کننده لوازم سی ان سی (CNC) و سیستم های متحرک خطی است.کوپلینگ در تام باهر با برند کوپلینگ باهر ارائه میشود که غالبا از نوع کوپلینگ آلومینیومی می باشد.

شرکت تام باهرچون دارای انواع لوازم سی ان سی می باشد در بعضی محصولات توانسته نمایندگی برندهای مطرح را هم بگیرد و بر این اساس در بال اسکرو دارای دو نمایندگی در برند GTEN (بال اسکرو) و برند STAF (لینیر گاید) می باشد .مجمموعه ای از لوازم سی ان سی عبارتند از پولی تایم ، دنده شانه ای ، ریل و واگن (لینیر گاید)، بال اسکرو باهر، انرژی چین باهر(Energy Chain) ، پروفیل آلومینیوم وکوپلینگ …. می باشد که تمام محصولات تام باهر با برند باهر ثبت شده است .قیمت کوپلینگ بستگی به مدل ها و قطر شفت و ابعاد محصول دارد . قیمت کوپلینگ در تام باهر در مناسبترین حد خود عرضه میگردد که غالبا برای خرید کوپلینگ از تام باهر و کسب اطلاعات کامل در مورد محصولات می توانید به سایت های شرکت تام باهر مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را باتوجه به نوع و ابعاد کوپلینگ  سفارش دهید .

 

کوپلینگ

کوپلینگ ها در حالت کلی قطعات مکانیکی پر کاربردی هستند و وسیله ای برای انتقال گشتاور از طریق اتصال بین دو شفت است همینطور کوپلینگ ها در سیستم مانند فیوز عمل می کنند و زمانی که گشتاور از یک حدی بالاتر رود و یا شوک ناگهانی به سیستم وارد شود شکسته می شود تا سیستم آسیب نبیند.از طریق کوپلینگ دو شافتی که بهم متصل شده اند از هم جدا نمی شوند اما می توانند تا حد مجازی جابه جایی یا حرکت داشته باشند . با استفاده از کوپلینگ ها میتوان توان و قدرت را بین دو محور با قطرهای متفاوت منتقل کرد .نکته ای که باید توجه نمود این است که در صورت عدم کیفیت کوپلینگ انتخاب شده امکان صدمه به انکودر یا موتور نیز وجود دارد.

 

کاربرد کوپلینگ ها
 

1. اتصال شافت‌ها

2. انتقال نیرو

3. جبران ناهمترازی و ناهم‌راستایی‌های (محوری، زاویه‌ای و ترکیبی)

4. حرکت‌های محوری (تکان و جابه‌جایی انتهایی شافت‌ها)

 

انواع کوپلینگ
 

o کوپلینگ صلب
o کوپلینگ انعطاف‌پذیر
o کوپلینگ یک تکه
o کوپلینگ دو تکه
o کوپلینگ انکودری
o کوپلینگ مفصلی
o کوپلینگ هیدرولیکی
o کوپلینگ فنری
o کوپلینگ ضربه ای
o کوپلینگ دنده ای
o کوپلینگ ریجید
o کوپلینگ امگا


کوپلینگ صلب

کوپلینگ صلب جهت اتصال دو محور کاملا هم راستا در تجهیزاتی که در آن ها هم محوری دقیق دو محور ضروری و قابل دسترس است استفاده می شود لازم به ذکر است که هر گونه عدم تقارن محوری در این نوع کوپلینگ ها خرابی های سریع را در اثر تنش های بالا به دنبال دارد.

این نوع کوپلینگ ها برای محورهایی استفاده می شود، که ناهمراستایی ندارند. با توجه به اینکه این کوپلینگ ها نمی توانند، هیچ گونه انحراف یا عدم همراستایی محورهایی را که توسط آن ها (کوپلینگ صلب)به یکدیگر متصل شده اند را جبران نمایند، بنابراین محورها می بایست از تراز جانبی و زاویه ای خوبی برخوردار باشند.

 

کوپلینگ انعطاف پذیر

این نوع کوپلینگ ها در انواع مختلف تجاری در دسترس هستند که هر یک برای شرایط کاری خاصی مناسب می باشند کوپلینگ های انعطاف پذیر می توانند عدم تقارن محوری شعاعی و زاویه ای را بین محور محرک و متحرک تحمل کنند .

  • تام باهر
  • ۰
  • ۰


مشخصات بال اسکرو با کیفیت


بال اسکرو در حقیقت یک ابزار و وسیله مکانیکی بوده در جهت تبدیل حرکت چرخشی به خطی و دارای پایین ترین سطح اصطحکاک می باشد و مشخصات بال اسکرو با کیفیت همانطور که اکثر مشتریان و مصرف کننده گان لوازم سی ان سی از جمله بال اسکرو میدانند طرز کار بال اسکرو مانند سیستم پیچ و مهره میباشد که در ساختار آن گوی به عنوان مهره و شفت رزوه شده مانند پیچ عمل میکند به طوری که شفت رزوه شده مسیر حرکت پیچ را تععین کرده و در آن ساچمه ها در قسمت گوی در حال چرخش هستند و این عمل باعث عدم ایجاد تماس بین مهره و پیچ می شود و این عمل باعث کاهش اصطحکاک بین پیچ و مهره میگردد که از مزایای بال اسکرو میباشد.

به عنوان مثال بال اسکرو از جمله قطعاتی است که در پرینترهای سه بعدی بسیار کاربرد دارند و این قطعه از نظر فنی و ظاهری دارای یک مهره میانی میباشد که با انجام حرکت پیچ و بال اسکرو باعث ایجاد حرکت چرخشی می گردد. این چنین حرکتی در ایجاد یک گشتاور صحیح در دستگاه نقش مهمی دارد. این مکانیزم بال اسکرو مثل یک پیچ تغذیه کننده با بازدهی بالا عمل میکند.

 

شناخت و کاربرد بال اسکرو با کیفیت

در اینجا به چهار کاربرد بال اسکرو اشاره میکنیم و مقایسه ایی کوتاه با لیداسکرو هم خواهیم داشت
1-تحمل بارهای سنگین : بال اسکرو با وجود ساچمه های فلزی که کار چرخش را انجام میدهند برای تحمل بار وارد شده ظرفیت بالاتر و بیشتری دارند اما در قطعاتی مثل لیداسکرو که اغلب از مهره هایی با جنس برنز هستند با افزایش بار ورودی اصطحکاک ایجاد شده و این امر باعث کاهش چرخه کاربرد میگردد.

2-میزان دقت بالاتر : در انواع بال اسکرو ها مخصوصا در بال اسکرو باهر که در شرکت تام باهر عرضه میگردد واکش شدید بین مهره و پیچ را کاهش داده و یا به صفر میرساند که این کار را با بهره گیری از ساچمه های با قطر کمی بزرگتر از فضای بین محل عبور پیچ و مهره است انجام میگیرد.بر خلاف بال اسکرو در لیداسکرو ما با واکنش شدید (پس زدن یا عقب گرد )بین پیچ و مهره رو به رو هستیم.پس اگر کمی وقت صرف انتخاب بال اسکرو مناسب نماییم میتوانیم با توجه به معیارهایی که گفته شد بهترین خرید را داشته باشیم.

3-بهره وری بالا :در بال اسکرو عوامل چرخنده مانند ساچمه ها بر نقطه تماس در تحمل بار تکیه دارد و منتها در لیداسکرو عناصر کشویی مانند پیچ و مهره بر خط تماس تکیه دارد .در بال اسکرو نقطه تماس اصطحکاک کمی دارد که در نهایت بهره وری بالاتری نسبت به لید اسکرو خواهد داشت .

طبق تحقیقات تجربی و علمی ثابت شده بهره وری بال اسکرو تقریبا همیشه 90 درصدیا بیشتر از 90 درصد است اما اگر با لید اسکرو مقایسه کنیم بهره وری لیداسکرو در حالت نرمال کمتر از 50 درصد است .در اینجا به این نتیجه میرسیم که هر چقدر بهره وری بال اسکرو بالا باشد بنابراین به گشتاور موتور نیاز کمتری داریم.

4-چرخه وظیفه مورد تقاضا :در مورد این گزینه بیشترین سرعت در لیداسکرو و بال اسکرو به وسیله سرعت بحرانی پیچ محدود میگردد.اما در بال اسکرو چون وجود اصطحکاک کمتر به طور قطعی در طراحی بال اسکرو به این معنی می باشد که گرمای کمتری تولید میکند، پس دارای ایستادگی و میزان مقاومت بالا بوده بنابراین چرخه عمر بیشتری نسبت به لید اسکرو را دارند.پس در هنگام انتخاب بهترین بال اسکرو و لیداسکرو مناسب به گزینه چرخه و تولید گرما باید دقت فراوان گردد.

در مورد بال اسکرو هایی که در بازار موجود میباشد و در مورد خوب و با کیفیت بودن انواع بال اسکروها باید دقت فراوان شود. شرکت تام باهر با دارا بودن تیم فنی متخصص در ارائه خدمات و ارائه انواع محصولات خطی به ویژه انواع سیستم بال اسکرو ،بال اسکرو باهر Baherو بال اسکرو جی تن gten تایوان می باشد .شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سیستم بال اسکرو و خرید بال اسکرو با فروشگاه تام باهر تماس بگیرید .پارامترهای بسیاری در انتخاب بال اسکرو نقش دارند و چندین مورد را تیتر وار بیان میکنیم .

 

پارامترهای تاثیر گزار در انتخاب بال اسکرو

1- نرخ بار استاتیکی پایه
2- قیمت و نرخ بار دینامیکی پایه
3- محاسبه مقدار سرعت بال اسکرو
4- اندازه گیری مقدار نیروی ماکزیمم جهت بال اسکرو
5- اندازه گیری ظرایب اطمینان برای بال اسکرو
6- اندازه گیری و محاسبه بار کششی مجاز

 

نحوه انتخاب بال اسکرو

1- اندازه بار مکانیکی وارد شده
2- دقت لازم در زمان حرکت
3- شرایط محیطی
4- محل مورد نظر در زمان نصب

در انتخاب بال اسکرو مناسب و با کیفیت علاوه بر موارد فوق عواملی مبنی بر مزایا و معایب بال اسکرو نیز تاثیر گزار است.

 

مزایای بال اسکرو

1- اصطحکاک پایین
2- دقت بالا
3- دارای بهره وری بالا
4- نیروی کمتر برای پیشروی
5- اصطحکاک پایین باعث دمای کاری کمتر
6- دارای عمر طولانی
7- کارکرد دارای سیکل طولانی و پیوسته
8- تحمل بارهای سنگین

 

معایب بال اسکرو

1-بال اسکرو سیستم خود نگهدار یا خود قفل ندارد.
2-نیاز به موتور با سرعت ثابت
3-بسیار حساس به آلودگی
4-حساس به ضربه یا احیانان زمین خوردن هر چند سطحی
5-هزینه بالا

  • تام باهر
  • ۰
  • ۰


شفت پایه دار باهر

 

شفت پایه دار باهرقطعه ایی ونوعی ریل است که با یاری بلبرینگ خطی قطاعی برای ایجاد حرکت خطی در یک جهت به کار می رود. این نوع شفت قادر به اتصال مستقیم به تکیه گاه ثابت است . در واقع شفت پایه دار برای تحمل بار زیاد و یا ابزار با دقت بالا که خمش شفت می تواند به دقت دستگاه آسیب بزند استفاده میگردد..این قطعه محصولی مناسب برای ساخت انواع دستگاههای CNC وسایر تجهیزات صنعتی و ابزاردقیق می باشد.شفت پایه دار باهر در شرکت تام باهر با بهترین کیفیت ارائه میشود.البته در تام باهر شفت در سه مدل شفت پایه دار و شفت بدون پایه و مدل LM موجود میباشد. البته وسعت محصولات تام باهر در انتهای متن جهت آشنایی متقاضیان شرح داده میشود ولی در اینجا شاید لازم باشد تعریفی از شفت و و انواع آن نیز داشته باشیم.

 

شفت (shaft)

 

شفت(shaft) در صنعت به قطعه ایی گفته میشود که از اجزای سیستم چرخشی دستگاه است که اکثرا سطح مقطعی آن دایره ایی شک است که برای انتقال قدرت و نیرو از یک قسمت به قسمت دیگر استفاده میشود.شفت میتواند برای انتقال نیرو از ماشین تولید کننده انرژی به ماشین جذب انرژی بهره گرفته میشود.چرخ و چرخ دنده ها میتوانند بر روی شفت نصب شوند.

 

انواع شفت

 

1-شفت انتقال دهنده :این شفت عمدتا برای انتقال انرژی در بین منبع نیرو و ماشین جذب نیرو بهره گرفته میشود.

به طور مثال : شفت کانتر و شفت خطی

2-شفت جدایی ناپذیر :غالبا این شفت جز جدایی ناپذیر دستگاهها در صنعت می باشد.

مانند :میل لنگ

 

خصوصیات شفت از جنس فولادی

 

شفتهای معمولی غالبا از جنس فولاد سبک می باشند البته در مواقعی که نیروی بالا مورد نیاز است از فولاد آلیاژی مانند :نیکل، کروم نیکل و یا فولاد کروم و انادیوم استفاده می گردد.شفت فولادی از نوع سخت ترین مدل شفت هاست که با فرآیند درجه دمای بالا سخت گردیده و سطوح آن با کروم پوشانده شده است تا سختی آن بالا برود و در تراشکاری شفت های فولادی بسیار سخت می باشد و ابزار و الماس براده برداری مخصوصی نیز لازم دارد.

 

طراحی کلی شفت(shaft)

 

در ساختار ظاهری شفت به طور کلی در قسمت وسط قطر بیشتری دارد و قطر آن با حرکت به دو سمت سر شفت به صورت آهسته و پیوسته کم میشود تا خارج شدن اجزاء راحتتر صورت بگیرد.طول سرهای شفت برای کم کردن جابه جایی و حرکت اضافی شفت در حین کار باید کوتاه باشد.برای شفت بسیار بلند دارای چندین قسمت بار بر بر روی ان قرار دارد ممکن است لازم باشد به تعداد یاتاقانها اضافه شود و بیش از دو یاتاقان باشد.

البته در مورد شفتها باید ذکر کرد که بهتر است تنها یکی از یاتاقانها بار محوری را تحمل کند تا امکان ایجاد تلرنسهای بزرگتر برای اندازه های طول شفت امکان پذیر شود و باعث منع ایجاد تنشهای نا خواسته محوری در شفت در اثر انبساط حاصل از تغیرات دما میگردد. انواع شفتهای تام باهرهمانطور که گفته شد از دو نوع پایه دار و بی پایه می باشد و در تام باهر ما انواع محصولات لوازم سی ان سی را دارا هستیم .بال اسکرو از دو برند باهر و جی تن تایوان ،لینیر گاید (ریل و واگن) STAF، انواع پروفیل آلومینیوم، کوپلینگ ، شفت پایه دارباهر، شفت بدون پایه باهر، پولی تایم باهر،انرژی چین (Energy Chain) ،لوازم سی ان سی و.... میباشد.

  • تام باهر