تام باهر

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

از عوامل مهم در انتخاب بال اسکرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

- یکی از عوامل مهم در انتخاب بال اسکرو میزان بار مکانیکی که باید بر روی سیستم بال اسکرو اعمال شود.اگر از سیستم بال اسکرو برای انتقال قدرت بهره گرفته شود ضروری است که به چند نکته مهم دقت شود.


در بال اسکرو نکته اساسی و مهم این است که بال اسکرو هیچگونه بار شعاعی را نمیتواند تحمل کند و باید نیروی عمودی بر بال اسکرو وارد شود .


بال اسکرو در راستای محور، تحمل نیرو دارد که البته باید با کمک ریل ها مهار نمود و تمامی بارهای وارده باید دریک سر بال اسکرومهار شود. برای انجام این کار میتوان از دو عدد بلبرینگ جهت دار در یک طرف بال اسکرو (در سمت موتور)استفاده نمایید.


در این سمت موتور که دوعدد بلبرینگ دارد فشارها و نیروهای فشاری و کششی در این نقطه مهار می گردد و حال اینکه در طرف دوم بال اسکرو با یک بلبرینگ ساده به صورت آزادانه در طرفین قرار دارد علت این کار ممانعت از هر گونه نیرو و فشارحاصل از بارهای کمانشی و شعایی می باشد.

- دومین عامل دقت مورد نیازدر بال اسکرو می باشد. از آنجاییکه مقدار حرکت خطی مهره را میزان پیشروی آن تعیین میکند باید در انتخاب بال اسکرو به آن توجه کرد تا کماکان نیازهای ما را برآورده کند.

- سومین عامل تجهیزات مورد نیاز برای جاسازی و نصب بال اسکرو می باشد. انتقال نیرو و قدرت از موتور به محورها در بال اسکرو در طراحی ساختار هولدرها بسیار تقش دارد .

در حالت اول چنانچه که موتور به طور مستقیم به کمک کوپلینگ به بال اسکرو وصل شود در آن صورت موتور ثابت بوده و به قطعه نگهدارنده که روی بدنه ثابت شده و پیچ میشود.

در حالت دوم در صورتی که با تسمه تایمینگ به محرک وصل شود در آن صورت برای اتصال موتور از سه روش معروف و متداول بهره میگیریم:

راه اول به این صورت است که موتور به هولدر پیچ و ثابت می شود و تسمه تایمینگ توسط مکانیزم سفت کن سفت و ثابت می شود .

راه دوم به این ترتیب است هولدرهای نگهدارنده موتور را متحرک میسازند و ابتدا موتور را به هولدرها محکم میکنن و خود هولدر را تا جایی جا به جا میکنند که تسمه سفت شود وبعد پیچ هولدر را سفت میکنند.

راه سوم و راه غیر معمول و غیر استاندارد اینگونه است که محل سوراخ پیچ موتور را به صورت شیار میسازند و آنقدر موتور را به سمت عقب میکشند تا تسمه سفت و محک شود.

نکته قابل ذکر این است که روش اول بهترین روش و روش سوم نامناسبترین روش برای نحوه نصب 
بال اسکرو می باشد.

- چهارمین عامل شرایط محیطی محل استفاده از بال اسکرو می باشد .
موارد دخیل در انتخاب بال اسکرو که در بالا بیان شد با توجه به شرکت ها وبرندهایی که دربازارموجود هستند شاید سخت به دست بیاید.


در این بین شرکت تام باهر با توجه به شرایط پیچیده وسخت اقتصادی ، بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت بال اسکرو را ارائه می دهد و دارای دو برند بال اسکرو باهر و نمایندگی برند بال اسکرو GTEN (جی تن) میباشد.

از معایب بال اسکرو نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد

1-ضعف بال اسکرو در استفاده در مسیرهای بلند


2-پایین بودن سرعت حداکثر نسبت به مکانیزم دنده شانه ای از معایب دیگر بال اسکرو که آن نیز به دلیل اصطکاک کم بین پیچ و مهره است، آن است که اپراتور به صورت دستی نمی تواند به راحتی چرخشی را ایجاد کند که باعث حرکت مهره با سرعت ثابت بشود.

لذا معمولا از بال اسکرو در ماشین هایی استفاده می شود که گردش شفت به کمک موتور با سرعت گردش ثابت تأمین شود.


3-نیاز به محافظت در مقابل گرد و غبار بال اسکرو در هر شرایطی نیازمند به روغن کاری دائم و همچنین محافظت در برابر گرد و خاک و ذرات خارجی است.روغنکاری عمر مفید بال اسکرو را افزایش می دهد .


4-صدای نسبتا زیاد درحین عملکرد

علاوه بر موارد فوق میتوان به تفضیل از معایب دیگر بال اسکرو نام برد.


-به دلیل اصطکاک کم بین پیچ و مهره، مکانیزم خودقفل نیست. به این معنا که می توان با حرکت دادن خطی مهره بر روی پیچ، پیچ را به گردش وادار کرد. در حالی که در پیچ انتقال قدرت ساده (لید اسکرو) فقط چرخش شفت می تواند باعث حرکت خطی مهره شود و حرکت معکوس آن ممکن نیست.


-هزینه بالای بال اسکرو نسبت به پیچ ساده نیز از معایب بال اسکرو است، هرچند که این هزینه با نیاز به انرژی کمتر برای انجام کار جبران می شود.


-آسیب دیدن قطعات آن باعث ایجاد اشکال در عملکرد می شود. در حالی که پیچ انتقال قدرت ساده، انعطاف عملکردی بیشتری در برابر آسیب دیدگی فیزیکی دارد

نکات موثر و مهم در تمام انواع بال اسکروها


نوع درست نگهداری پیش از نصب(قبل از نصب در جعبه مخصوص نگهداری شود،در پلاستیک و بصورت روغنکاری شده نگهداری شود)
انجام نصب صحیح بال اسکرو
محافطت و پاک سازی رزوه از پلیسه و گرد و غبار
روغنکاری کم اما پیوسته و مداوم

 

 

 

  • تام باهر
  • ۰
  • ۰

بال اسکرو Ball Screw چیست ؟

بال اسکرو Ball Screw چیست ؟


در گذشته دور پیش از آنکه تکنولوژی بال اسکرو کشف شود ، جهت حرکت و جلو و عقب بردن میز ها و محور ها در صنعت و ماشین آلات از سیستم پیچ و مهره استفاده می شد .


از آنجائیکه دراین سیستم پیچ و مهره،در اثر حرکتهای لغزشی موجود بین دو سطح پیچ و مهره باعث سایش و خوردگی و در نتیجه لق شدن مکانیزم حرکت می شد ،مهندسان و مصرف کنندگان به فکر افتادند تا تغییراتی در نوع دنده های پیچ و مهره بدهند و بجای استفاده از پیچ و مهره با سطح مقطع مثلثی ، از پیچ و مهره با سطح مقطع ذوزنقه و تا حدی مستطیلی استفاده کردند .

این مدل پیچ و مهره ها هم اکنون در صنعت و ماشین آلات مورد استفاده می باشد،و نیز در میز دستگاههای فرز و تراش معمولی به وفور به چشم می خورد .برای ایجاد تغیرات ابتدا از یک طرف باید برای روان کار کردن این سیستم یک لقی مشخصی بین پیچ و مهره بوجود می آوردند و از طرف دیگر به مرور زمان این پیچها نیز سائیده شده و دقت خود را از دست می دادند .

از معایب این سیستم، پیج وقتی راستگرد می شد ، یک طرف مهره درگیر بود و وقتی چپگرد می شد ابتدا لقی طی می شد تا به طرف دیگر برسد و سپس طرف دیگر درگیر می شد . یک نوع اختراع دیگری که سبب شد تا میزان بسیار زیادی از این مشکل حل شود و آن سیستم لید اسکروlead screw بود .

در این سیستم leadscrew، به جای استفاده از یک مهره ، از دو مهره استفاده می شد وهمچنین بین دو مهره فنری قرار داشت . این فنر توسط پیچ هایی تنظیم می شد و باعث می گردید در هر صورت دو طرف مهره ها درگیر باشند و با چپگرد و راستگرد شدن ، لقی به حداقل برسد و در جائیکه پیچ خورده شده ، فنر باز شده و خود را تنظیم نماید .

این سیستم لید اسکرو بسیار عالی بود ولی همچنان یک مشکل وجود داشت و آن لغزش بین سطوح بود . اختراع بال اسکرو این مشکل را برای مصرف کنندگان حل کرد و دنیایی جدیدی را در برابر صنعت گشود . مکانیزم حرکتی بال اسکرو ها همانند حرکت بلبرینگ ها می باشند .در بین سطوح بین پیچ و مهره هیچ لغزشی وجود ندارد و مبنای حرکت غلتش کامل است .

در سیستم پیچ و مهره بال اسکرو ، با اضافه شدن نیرو مثلا وزن ، بر طبق فرمول اصطحکاک ، نیرو در ضریب اصطکاک ضرب می شود و یک نسبتی خطی به دست می آید یعنی هرچه نیرو بیشتر ، اصطحکاک بیشتر و نیروی مورد نیاز جهت چرخش نیز بیشتر می شود . در سیستم بال اسکرو لغزش وجود ندارد و سیستم غلتشی می باشد.

برای سفارش بال اسکرو به قسمت محصولات  تام باهر مراجعه فرمایید

 بال اسکرو

کارکرد بال اسکرو 


وقتی که شما یک مهره را در حول محور خود می چرخانید درجهت محوری اش حرکت می کند، شیارهای بر روی پیچ ایجاد شده چون شیارهای پیچ به طور پیوسته مسیر مارپیچی طی می کنند .


در اینترنت وقتی سرچ کنیم بال اسکرو(ball screw) چیست؟ این تعربف معروف به چشم میخورد.بال اسکرو یک وسیله ی مکانیکی است که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار میگیرد که حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند این اسکرو ها که اشیا را در جهت جلو و عقب حرکت می دهند یا نیرو ها را منتقل می کنند وسیله ای هستند برای تبدیل نیرو های چرخشی کوچک به نیرو های پرتابی (نیروی فشاری)


در واقع بال اسکرو یک وسیله ای مکانیکی است برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی با کمترین اصطکاک ممکن می باشد. و در صنعت بسیار مورد استفاده است و در کاربرد هایی که دقت بسیار بالایی لازم است استفاده می شود.

ساختار ظاهری بال اسکرو شبیه یک مجموعه پیچ و مهره است که گوی به عنوان مهره و شافت رزوه شده به عنوان پیچ عمل می کند. شفت رزوه دار مارپیچی، مسیر حرکت ساچمه هایی را فراهم می سازد که قسمت لغزنده بال اسکرو (مهره) ،که قسمت اصلی بال اسکرو است بر روی آنها به حرکت در می آید.

گوی یا مهره در بال اسکرو به گونه ای ساخته شده است که سیستم امکان چرخش ساچمه ها را در داخل خود فراهم می سازد. به طوری که در مدت حرکت گوی بر روی شفت، ساچمه ها در داخل گوی به گردش در می آیند .

بال اسکرو ها از یک پیچ هرز گرد،مهره و ساچمه ها تشکیل شده اند که وجود ساچمه ها باعث می شوند هیچ تماسی بین پیچ و مهره ایجاد نشود.وقتی که مهره را در حول محور خودش می چرخانید آن وقت تا زمانیکه شیارهای پیچ به طور مداوم در شکل حلزونی خود هستند مهره در جهت محوری خود حرکت می کند به عبارت دیگر اسکرو یک عضو مکانیکی است که حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند.

اسکرو ها چیزی را حرکت می دهند یا نیرویی را انتقال می دهند و این یعنی نیروی چرخشی کوچکی را به نیروی رانشی قوی تبدیل میکنند.

با بهتر قرار گرفتن ساچمه های فلزی بین شفت اسکرو ومهره حرکت خطی هم بهتر انجام می شود در واقع با گذر زمان در اثر اصطکاک ممکن است این جاگیری ساچمه ها در بین شیار ها از حالت ایده ال خود خارج شود بنابراین بحث نیروی اصطکاک مسئله مهمی است که با یک مثال به توضیح آن می پردازیم .


وقتی شما می خواهید یک جعبه را که بر روی زمین حرکت دهید این جعبه هرگز با یک نیروی کم حرکت نمی کند و باید تا حد معینی نیروی وارده به آن را افزایش دهید تا جعبه شروع یه حرکت کند که این حد معین نیرو همان نیروی اصطکاک دینامیکی برای جعبه است و به محض اینکه نیروی دینامیکی را وارد کنید جعبه شروع به حرکت کردن می کند.

در این حالت که جعبه روی زمین است تفاوت بین نیروی استاتیکی و دینامیکی زیاد است و طبیعی است که هر چه جعبه سنگین تر باشد این تفاوت بیشتر هم می شود و این حالت همان تماس لغزشی بال اسکرو sliding contact screw می باشد ولی اگر از حالت تماس غلتشی اسکرو rolling contact screw استفاده کنید یعنی چند عدد ساچمه زیر جعبه بگذارید آنوقت نیروی بسیار کمتری برای حرکت دادن جعبه نیاز دارید ، و اصطکاک بین دو سطح که در حالت لغزشی وجود دارد کم می شود و فاصله بین نیروی استاتیکی و دینامیکی بسیار کمتر می شود. بال اسکرو ها همین حالت Rolling contact screw حرکت غلتشی را دارند .

شرکت تام باهر ،بال اسکرو GTEN و همچنین بال اسکرو باهر را به فروش می رساند.

شرکت برای بهبود سطح پیشرفت در زمینه فنی تولید بال اسکرو ،نقشه های سه بعدی بال اسکرو جی تن-باهررا در اختیار کاربران خود قرار داده است.برای دریافت نقشه های سه بعدی  بال اسکرو جی تن-باهر کلیک کنید

 

 

 

  • تام باهر
  • ۰
  • ۰

بال اسکرو

 

بال اسکرو

 

بال اسکرو

 

بال اسکرو را میتوان در زمان انتخاب و خرید که علاوه بر نوع موتور باید در تهیه هولدرهای ابتدا و انتهای  بال اسکرو  و همچنین کوپلینگ جهت اتصال موتور به بال اسکرو نیز مورد توجه و دقت قرار گیرد.

 

نوع و نحوه انتقال قدرت از موتور به محور بال اسکرو در طراحی هولدرها یا نگه دارنده ها بسیار موثر می باشد.

 

اگر موتور مستقیما توسط کوپلینگ به بال اسکرو(بال اسکرو GTEN) وصل شود در آن صورت موتور ثابت و به قطعه نگهدارنده که روی بدنه ثابت شده است پیچ می گردد.در صورتیکه با تسمه تایمینگ به محرک وصل شود در آن صورت برای اتصال موتور از 3 روش میتوان استفاده کرد:   

 

در روش اول موتور به هولدر پیچ و ثابت می باشد و تسمه تایمینگ توسط مکانیزم سفت کن ، سفت می شود .

 

 در روش دوم هولدر نگهدارنده موتور را متحرک می سازند و ابتدا موتور را به هولدر محکم می نمایند و سپس هولدر را را آنقدر جابجا می کنند تا تسمه سفت شده و پیچ های هولدر را سفت می کنند.

 

در یک حالت هم که غیر استاندارد است ، محل سوراخ پیچ موتور را به صورت شیار می سازند و آن قدر موتور را عقب می کشند تا تسمه سفت شود ، بعد پیچ ها را سفت می کنند . که در نهایت حالت اول بهینه ترین روش می باشد و حالت سوم روشی است که توصیه نمی شود.

 

اگر از سیستم کوپلینگ می خواهید استفاده کنید بدانید که کوپلینگ ها بسیار متفاوت می باشند . بعضی از آنها مخصوص تغییر زاویه دوران است . بعضی برای گرفتن لرزش های موتوراست و بعضی برای انتقال راستای دوران است . در فصل خودش توضیحات مفصلی در خصوص کوپلینگ هاخواهم داد.

 

اگر از سیستم بال اسکرو برای انتقال قدرت استفاده می کنید چند نکته ضروری را باید بدانید .

نکات مهم در بال اسکرو

 

نکته  اول اینکه بال اسکرو(ball scew) هیچ گونه بار شعاعی را تحمل نمی کند . نیروهای عمود بر بال اسکرو باید توسط ریل ها مهار شده باشد . بال اسکرو فقط در راستای محور تحمل نیرو دارند .

 

نکته دوم تمامی بارهای وارد بر بال اسکرو فقط باید در یک سر بال اسکرو مهار شود . برای این کار می توانید از دو عدد بلبرینگ جهت دار در یک طرف بال اسکرو ( سمت موتور ) استفاده نمائید . نیروهای فشاری و کششی در این نقطه مهار می شود و طرف دوم بال اسکرو فقط با یک بلبرینگ معمولی به صورت آزاد از طرفین قرار دارد . علت این امر جلوگیری از هر گونه فشار ناشی از بارهای کمانشی در اثر نیروهایی مانند گرمایش ، سرمایش در طول ، تلرانس های مونتاژ و ... می باشد .

 

نکته سوم طول بال اسکرو می باشد . در صورتیکه طول بال اسکرو از حدود یک متر و شصت تا یک متر و هشتاد سانتی متر بیشتر شد شما باید از سیستم مهره گردان استفاده نمایید . در این حالت موتور روی محور متحرک و در کنار بال اسکرو(جی تن) قرار دارد . در طول های پایین تر می توانید مهره را توسط قطعات آماده موجود در بازار و یا قطعات ساخت خود به بدنه محکم نمایید و با چرخاندن پیچ بال اسکرو محور را به جلو یا عقب حرکت دهید .

 

در حالت سوم موتور در ابتدای بال اسکرو و روی محور ثابت قرار دارد . در طول های بلند ، بال اسکرو روی محور ثابت ، محکم می شود و دوران ندارد ولی مهره بال اسکرو به همراه تسمه تایمینگ به موتور وصل شده و با چرخاندن مهره ، محور متحرک به جلو و عقب می رود.

 

نکته آخر در مورد بال اسکروها(بال اسکرو باهر) سبک تراش ابتدا و انتهای آنها می باشد . در ابتدا بدانید که بال اسکروها قطعات آبکاری شده می باشد و آبکاری آنها سطحی بوده و با گذر از سطح درونی ، عمق میل بال اسکرو امکان تراش و پیچ زنی وجود دارد . جهت تراش مهره از دستگاههای تراش استفاده می شود . در صورتیکه مهره بال اسکرو توسط فک سه نظام گرفته شود ، آسیب می بیند . برای اینکار باید از یک بوش شیاردار استفاده نمود . به گونه ای که قطر داخلی جوش با قطر خارجی بال اسکرو یکی باشد . با اینکار بعد از سفت کردن بوش ، فشار سه نظام بطور یکنواخت روی بال اسکرو پخش می شود .در انتخاب بال اسکرو با رعایت تمام نکات مربوط به مرغوب بودن بال اسکرو میتوان با بازدید از سایت شرکت تام باهر به نتیجه مطلوبی رسید که تام باهر شامل انواع بال اسکروباهر وبال اسکرو gtenمی باشد .

 

برای تراش بال اسکروها باید از قطعات واسط نیز استفاده شود به گونه ای که جلوی لنگی ناشی از دوران گرفته شود . در صورتیکه حین تراشکاری ، بال اسکرو لنگ باشد ، سر و ته تراشیده لنگ خواهد بود و بعد از مونتاژ در دستگاه CNC اثرش کاملا نمود پیدا می کند . نحوه مونتاژ بال اسکرو به روی بدنه را به گفتار بعدی و حین ساخت واگذار می نمایم . محور دستگاه و میز دستگاههای CNC یک بحث فوق تخصصی است و در جایگاهش که فکر کنم فصل بعد باشد مفصل صحبت می کنم.

 

 

 

 

 

 

 

  • تام باهر
  • ۰
  • ۰

عوامل موثر در انتخاب بال اسکرو

 بال اسکرو

عوامل موثر در انتخاب بال اسکرو و دانش بر این عوامل ما را در انتخاب بال اسکرو با کیفیت و مناسب یاری میکند .


پیش از انتخاب بال اسکرو ،ضروری است که هر یک از این عوامل مورد بررسی قرار گرفته و موقعیت و جایگاه هر کدام مشخص شود. عدم دقت در توجه به هر کدام از این عوامل و فاکتورها می تواند منجر به نداشتن بازدهی مطلوب گردد.


به نظر میرسد که میتوان این عوامل را به دو دسته مجزا تقسیم کرد و از این طریق بال اسکرو مناسب را انتخاب و خرید نمود :

مزایای بال اسکرو


1-اندازه بار مکانیکی که قرار است بر سیستم بال اسکرو وارد شود. بال اسکرو ظرفیت تحمل میزان بار بالایی را دارد وبا توجه حساس بودن مقدار بار مکانیکی وارده بر بال اسکرو ،بال اسکرو باهر از برندهای بسیار باکیفیت در این زمینه است که تا حد امکان میتواند با ایجاد کم اصطحکاک بیشترین طول عمر و تحمل بار را داشته باشد.

 

 

2- دقت بالای مورد نیازدر بال اسکرو قابل توجه می باشد.در بال اسکرو مناسب از جمله بال اسکرو GTEN و بال اسکرو تام باهر ما شاهد واکنش شدید بین پیچ و مهره نیستیم چون در این مواقع از ساچمه های با قطر کمی بزرگتر از فضای بین پیچ و مهره استفاده میشود.


3- لوازم و تجهیزات مورد استفاده برای جاسازی و نصب بال اسکرو

 

4- وضعیت و شرایط محیطی محل استفاده از سیستم بال اسکرو
عوامل موثر در انتخاب بال اسکرو علاوه بر مزایای بال اسکرو میتواند شامل معایب بال اسکرو نیز باشد.

معایب بال اسکرو


در زیر به نکاتی از معایب بال اسکرو میتوان اشاره می کنیم :


1-در بال اسکرو(ball screw) به خاطر داشتن اصطکاک کم و پایین بین پیچ و مهره، مکانیزم خودقفل نیست یا اصطلاحا دارای سیستم ترمز نمی باشد.این بدین معناست که می توان با حرکت دادن خطی مهره بر روی پیچ، پیچ را به گردش وادار کرد.

در حالی که در پیچ انتقال قدرت ساده فقط چرخش شفت می تواند باعث حرکت خطی مهره شود و حرکت معکوس آن ممکن نیست.


2- مشکل داشتن با کاربرد های عملیاتی عمودی در بال اسکرو نیز از معایب دیگر بال اسکرو است که به دلیل اصطکاک کم بین پیچ و مهره است که در آن مورد مسئول دستگاه نمی تواند به راحتی چرخشی را ایجاد کند که باعث حرکت مهره با سرعتی ثابت بشود. لذا معمولا از بال اسکرو در ماشین هایی استفاده می شود که گردش شفت به کمک موتور با سرعت گردش ثابت تأمین شود.


3- هزینه زیاد و بالای بال اسکرو نسبت به پیچ ساده انتقال قدرت نیز از معایب بال اسکرو است، البته این هزینه با استفاده از انرژی کمتر قابل جبران است.


4- محافظت دایم و گریس و روغن کاری به طور مستمر وهمچنین جلوگیری از قرار گرفتن گرد و غبار در بال اسکرو نیز از معایب بال اسکرو می باشد که تلاش زیادی از جانب اپراتور میطلبد.


5- آسیب دیدن قطعات آن باعث ایجاد اشکال در عملکرد می شود این موضوع نیز در هزینه بالای بال اسکرو دخیل می باشد.. در حالی که پیچ انتقال قدرت ساده، انعطاف عملکردی بیشتری در برابر آسیب دیدگی فیزیکی دارد.

 

 

 

 

 

  • تام باهر
  • ۰
  • ۰

بال اسکرو چیست؟

بال اسکرو چیست؟

بال اسکرو
بال اسکرو چیست؟ بال اسکرو که گاهی اوقات به نام بیرینگ پیچی نیز معروف می باشد.بال اسکرو از یک پیچ دوار و مهره ای است که بین این پیچ و مهره ، ساچمه هایی قرار دارد.این ساچمه ها درون حلقه ای ثابت که در انگلیسی به نام : return tube ، return caps و deflector معروف هستند ، میچرخند.
از خصوصیات بال اسکرو خوب حرکت نرم و روانی است که ما در بال اسکرو باهر شاهد این خصوصیت هستیم و یکی از قابلیتهای بارز شرکت تام باهر می باشد که در مقایسه با سایرین برتری بالایی دارد.
بال اسکرو باهر با قیمت مناسب به شما کیفیت مناسب گشتاور پایین را عرضه میدارد که صدای بسیار کمی ایجاد میکند وبه خاطر داشتن استحکام زیاد و طول عمر بالا میتوان با اطمینان خاطراز بال اسکرو باهر بهره گرفت.
در بال اسکرو باهر از خصوصیت بارز میتوان نام برد که لقی پایین است که این باعث اصطحکاک پایین و در نهایت قدرت پیش بینی عمر بال اسکرو بالا میرود.
ساختار و کاربرد بال اسکرو
در طراحی ساختار بال اسکرو شرایط برای گوی ها به گونه ای در نظر گرفته شده است که گوی ها قابلیت چرخش به دور خود را دارند و در نتیجه مسیر حرکت روان ساچمه ها را فراهم کرده و باعث شده مهره هایی که در بخش مربوط به لغزنده های بال اسکروها قرار دارند بر روی آن حرکت کرده و تغییر مکان دهند.
در واقع هنگامی که عضوی به آن متصل می شود در امتداد محور پیچ به صورت مستقیم حرکت خواهد کرد. معمولا جک های خودرو که حرکتشان چرخی هست از این سیستم برخوردارند.استفاده از بال اسکرو در مقایسه با نمونه پیچ لغزشی معمولی به لحاظ صرفه جویی در میزان نیروی محرک مورد نیاز موتورها گزینه مناسب تری است چرا که گشتاور آن کوچکتر یا مساوی یک سوم می باشد .
همانطور که در بالا نیز اشاره شد با داشتن گشتاور پایین میتوانیم صدای پایین و اصطحکاک کم و استحکام بالا را شاهد باشیم در بال اسکرو باهر و جی تن نیز به همین گونه است. 
علاوه بر اینها زمانی که قرار است در مقابل بارهای فشاری مقاومت کرد و اصطکاک داخلی در کمترین حد خود باشد می توان از بال اسکروها استفاده کرد در نتیجه داشتن مقداری پیش بار در حین کار چفت نبودن ورودی و خروجی را بر طرف خواهد کرد.
چه عواملی در انتخاب بال اسکرو(ball screw)موثر است؟
-در انتخاب بال اسکرو به میزان دقت آنها توجه کنید.
-شرایط محیطی که بال اسکرو قرار است در آن کار کند بسیار مهم و موثر خواهد بود.
- توجه به مقدار بار مکانیکی که بر سیستم بال اسکروها اعمال می شود در انتخاب آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
بال اسکرو چیست؟بال سکرو را میتوان اینگونه تعریف کرد که نوعی بلبرینگ سوزنی با عملکرد خطی است و جهت جابه جایی سینی های صنعتی که روی ریلی حرکت میکنن بهره گرفت.یکی دیگر از کاربردهای بال سکرو انتقال اجناس و کالاهای سنگین است و این نوع بلبرینگ دقت و کاربرد بالایی در خط تولید دارد.

در صورت بروز هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی ، میتوانید با مشاورین شرکت تام باهر در تماس باشید.

معایب استفاده از بال اسکرو
-از آنجایی که بال اسکروها اصطکاک بین پیچ و مهره را کم می کند سیستم به صورت اتوماتیک قفل نمی شود این بدان معنا است که اگر مهره بر روی پیچ جا به جا شود پیچ حرکت چرخش خواهد داشت این در حالی است که در لید اسکروها اگر شفت بچرخد بر روی مهره حرکت خطی خواهیم داشت اما عکس این حرکت ها در آن وجود ندارند. 
-از جمله معایب دیگر بال اسکرو نداشتن سیستم دستی برای اپراتور است تا با ایجاد چرخش موجب حرکت دادن مهره با میزان سرعت ثابتی بشود پس از آنها در ماشین هایی به کار می رود که گردش شفت به کمک موتور بتواند سرعت گردش ثابت را تامین کند.بنابراین در صورت استفاده از بال اسکرو باید دائم آنها را روغن کاری کرده و در مقابل ذرات معلق هوا و گرد و غبار محافظت نمود. 
کار پیچ شفت:
پیچ شفت یک لوله مارپیچ است که برای یاطاقان بعنوان یک پیچ دقت عمل می کند. همچنین می توان از بارهای محوری بالا استفاده کرد یا مقاومت آن را با حداقل اصطکاک داخلی انجام داد. آنها برای تحمل و در نتیجه برای استفاده در موقعیت هایی که دقت بالا لازم است مناسب هستند.

مونتاژ بال اسکرو :
به عنوان چرخ دنده عمل می کند در حالی که رشته شفت پیچ است. در مقایسه با خطوط معمولی، بال اسکرو به دلیل نیاز به مکانیزمی برای پخش دوباره توپ ها، نسبتا بزرگ می باشد.
دراین مقاله میخواهیم به پاسخ سوال بال اسکرو چیست؟ بپردازیم میتوان در نهایت بیان کرد که بال اسکرو عمدتا در ساخت ماشین آلات استفاده می شود. یک نمونه معمول، چرخش سریع در ماشین های تراش و فرزاست که در آن چرخش به یک حرکت خطی تبدیل می شود تا بتواند مورد استفاده ابزار و قطعات مورد نظر قرار گیرد.
هنگامی که بال اسکرو درمحورهای عمودی استفاده می شود، بار کامل به عنوان یک نیروی محوری به دست می آید، که می تواند پیچ را به خم شدن و در نهایت جمع شدن در زیر بار برساند که بار جمع شده توسط قطر پایه، با طول غیرقابل پیشبینی تعیین می شود.

 

مزایا :

1. اصطحکاک کمتر

2. نیاز کمتر به تعویض

3. کارآمد تر و نیاز به گشتاور کمتری بوده

4. دارای سرعت، دقت بالا و قابل پیش بینی می باشد

معایب :

1. نیاز به سیستم ترمز

2. مشکل داشتن با کاربرد های عملیاتی عمودی

3. نیاز به گریس کاری و روغن کاری

4. گران بودن آنها نسبت به لید اسکرو ها

 


  • تام باهر
  • ۰
  • ۰

لوازم سی ان سی

لوازم سی ان سی

این دستگاه‌ها از اوایل دهه­‌ی ۵۰­ میلادی کار خود را شروع کردند. ماشین‌­های سی‌­ان­‌سی یا همان کنترل عددی (Computer Numerical Control) که فرامین را با استفاده از یک کنترلر یا PC از اپراتور دریافت می‌کنند، از نظر کاربرد دارای انواع گوناگون می‌باشند.

سی ان سی ها دستگاه‌هایی هستند که امروزه در صنایع بزرگی از جمله ماشین‌سازی، هواپیما سازی، کشتی‌سازی و همچنین چوب‌کاری و کابینت سازی، مبل سازی، لوازم الکترونیک و… کاربرد دارند. این دستگاه‌ها توانایی ماشینکاری با سرعت و دقت بالا را دارا هستند. بسیاری از کارهای امرور بدون حضور این ماشین‌ها غیر ممکن است. سی ان سی ها در صنایع حساسی چون طلاسازی و منبت‌کاری که دقت وظرافت بالایی می‌خواهند، به خوبی از عهده‌ی کارها برآمده‌اند. در این دستگاه‌ها که توسط کامپیوتر و کنترلر هدایت می‌شوند ابتدا طرح مورد نظر را تولید کرده، در کامپیوتر آن طرح را به صورت جی‌کد (سه محورافقی(X)، عمودی(Y) و عمقی (Z)) در می‌آوریم و پس از قرار‌دادن قطعه‌کار مورد نظر، دستگاه آن طرح را بر روی ماده ماشینکاری می‌کند.

دستگاه‌های سی ان سی، براحتی می‌توانند قطعات چوب و فلز را به اندازه‌های دلخواه شما ماشینکاری کنند. مدل و طرح، قبلا توسط یک نرم­افزار CAM/CAD مانند سالیدورکس (Solid works)، کتیا (Catia)، پرو اینجیرینگ (Pro engineering) و غیره مدلینگ شده است.

زبان بین اپراتور و دستگاه­ سی ان سی، را جی­کد (G Code) می­گویند. این زبان که نوعی زبان برنامه نویسی است از استاندارد Iso 6983)  EIS-274-D)استفاده می­ کند. شما با استفاده از جی‌کد میزان حرکت، چرخش و ترتیب حرکت ابزار­های کار را برروی قطعه­ کار (Workpiece)، مشخص می‌کنید. حرکات ماشین سی‌ان‌سی برخلاف ماشین‌های دستی و قدیمی، توسط برنامه کنترل می‌شود. این برنامه­ها اغلب به زبان جی­کد نوشته می‌شوند. مثلاً با دریافت دستور G1 X100 Y100، ابزار روی یک خط مستقیم به مختصات (۱۰۰٬۱۰۰)، از مبدا حرکت می‌کند. این حرکت با دقت زیاد و بدون نیاز به اندازه‌گیری توسط اپراتور، انجام می‌شود. به همین دلیل ماشین‌های سی‌ان‌سی سرعت و دقت ماشینکاری را به مراتب افزایش می‌دهند.

ماشین فرزa

محورها:

هر محور در سی ان سی، توسط یک یا چند موتور که می­تواند به صورت استپ، سروو یا سرووهیبرید موتور باشد کنترل می­شود و طبیعتا هر موتور دستور حرکت و توقف و میزان سرعت را از یک درایو می‌گیرد.محور­های X و Y در سی ان سی ­ها جهت حرکت دو بعدی طول و عرض می­باشند و هر سی ان سی قطعا دو محور X و Y را دارد. محور Zدر سی ان سی محور ارتفاع نام دارد که بعد سوم و برجستگی کار را به ارمغان می آورد. محور A در سی ان سی محور گردان یا روتاری نام دارد که انجام‌ کار چند‌وجهی را برای کاربر امکان‌پذیر می‌کند.

دستگاه‌های سی ان سی، دارای ۲، ۳، ۴ و ۵ محور هستند. دستگاه‌های با ۵ محور را ربات گویند.

کاربردهای لوازم سی ان سی:

  • استفاده جهت برش
  • استفاده جهت شکل­دهی
  • استفاده جهت حکاکی
  • استفاده جهت سایزدهی

استاندارد محورها در دستگاه­های سی ان سی (CNC):

استاندارد RS-367A مربوط به EIA تا ۱۴ محور حرکت را در انواع دستگاه‌های مختلف بیان می‌کند. تعداد محورها در دستگاه‌های CNC عموماً تا پنج محور و در دستگاه‌های سی ان سی سنگ زنی، تا چهارده محور نیز می­رسد. دستگاه‌های سی ان سی به طور استاندارد در مختصات کارتزین برنامه‌ریزی می‌گردند. سه محور اصلی حرکت با نام‌های Z,Y,X شناخته می‌شوند که محور Z عمود بر Y,X بوده و سه محور یک سیستم مختصات دست راست را تشکیل می‌دهند در نتیجه حرکت مثبت محور Z باعث دور شدن ابزارکار از قطعه‌کار می‌گردد.

در فرزکاری و سوراخکاری دو محور X و Y در صفحه افقی قرار دارند. در دستگاه سوراخکاری حرکت مثبت محور Z باعث بالا رفتن اسپیندل می شود؛ در حالی که در تراش این حرکت بر­عکس است. در تراش فقط دو محور برای ایجاد حرکت و ماشینکاری کافی است و چون اسپیندل به صورت افقی قرار دارد محور Z نیز افقی است. حروف C,B,A نیز برای حرکت زاویه ای به ترتیب حول محورهای ،X و Z  به کار می‌روند.

برای کسب اطلاعات فنی ،لیست قیمت لوازم سی ان سی باهر،انواع لوازم سی ان سی تام باهربه سایت شرکت مراجعه نمایید.

 

  

  • تام باهر
  • ۰
  • ۰

شفت (shaft)

شفت (shaft)

شفت  یکی از اجزا سیستم چرخشی دستگاه می باشد ،که معمولا سطح مقطعی آن دایره ایست که به منظور انتقال نیرو از یک بخش به بخشی دیگر ، و یا انتقال نیرو از ماشین تولید کننده انرژی به ماشین جذب انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.
اجزای مختلفی مانند چرخ و چرخ دنده (بلبرینگ ها )بر روی آن نصب می شوند.

انواع شفت

آنها عمدتا به دو نوع تقسیم می شوند.

1)شفت انتقال دهنده،که برای انتقال انرژی، بین منبع نیرو و ماشین جذب نیرو استفاده می شود. مانند شفت کانتر و شفت خطی .
2)شفت جدایی ناپذیر ،که جز جدایی ناپذیر دستگاه ها در صنعت می باشد .مانند میل لنگ.

shaft


شفت های معمولی ،از جنس فولاد سبک هستند. در مواقعی که نیروی بالا مورد نیاز باشد،از فولاد آلیاژی مانند،نیکل ،کروم نیکل یا فولاد کروم وانادیوم  استفاده می شود.
شفت ها به طور کلی توسط نورد یا چرخش داغ شکل می گیرند و توسط کشش و چرخش سرد و سنگ زنی به اندازه مورد نظر در می ایند.


شفت در غالب های مختلف و موارد گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از شفت ها در تراشکاری به عنوان مواد خام به کار گرفته می شوند ولی بغضی ازآن ها سنگ خورده و صیقلی می شوند و بدون تراشکاری، در صنعت استفاده می شوند.
سخت ترین شفت ها شفت فولادی هستند که با فرآیند دمایی بالا سخت شده اند و سطح آن با لایه های کروم پوشانیده شده.
تراشکاری شفت های فولادی بسیار سخت است و الماس های براده برداری خاص می خواهد.
این نوع شفت بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که این شفت ها با دو پایه نگهدارنده به دستگاه یا میز ثابت می شوند و بلبرینگ های خطی بر روی آن ها حرکت می کنند.
البته گاهی نیز با توجه به نیاز طراح، بلبرینگ های خطی در بعضی از موارد بلبرینگ ها ثابت می شوند و شفت در داخل آن ها حرکت رفت و برگشت انجام می دهند و با توجه به اینکه دقت این شفت ها در حدود میکرون است و همچنین بلبرینگ های خطی و بال بوشینگ های ساچمه ای امکان لق شدن آن ها بسیار کم می شود ، استفاده از این نوع شفت ها در دقت دستگاه بسیار موثر است.
شفت ها انواع مختلفی دارند و در شکل های مختلفی عرضه و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید شفت مورد نیاز کار خودتان را از فروشگاه تام باهر تهیه کنید.

اصول کلی طراحی شفت

برای کاهش جابه جایی شفت در حین کار، طول سر شفت بایستی حتی الامکان کوتاه باشد.
برای شفتهای بسیار بلند که چندین بخش باربر بر روی آنها نصب می شوند ممکن است لازم شود ،بیش از دو یاتاقان بکارگرفته شود.
در حالت کلی قطر شفت در وسط بیشتر است و قطر آن با حرکت به سوی دو سر شفت به صورت پیوسته و پلکانی کاهش می یابد تا امکان خارج کردن اجزاء وجود داشته باشد.
در مواقعی که پایین بودن وزن شفت در طراحی مهم باشد، از شفتهای توخالی استفاده می شود تا وزن آن کم شود.
شفت ها بهتر است که تنها یکی از یاتاقانها بارهای محوری را تحمل کند تا امکان تلرانسهای بزرگتر برای اندازه های طول شفت امکان پذیر شود و مانع از ایجاد تنشهای ناخواسته محوری در شفت در اثر انبساط ناشی از تغییرات دما شوند. 

شفت برند باهر ، در دو نوع پایه ای و بدون پایه عرضه میشود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مشخصات فنی و لیست قیمت شفت می توانید با تیم فنی فروشگاه تام باهر تماس بگیرید.

  • تام باهر
  • ۰
  • ۰

بال اسکرو(ball screw)چیست؟

بال اسکرو ball screw چیست :یک وسیله ای مکانیکی که برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی در صنعت به ویژه در دستگاه های CNC و ماشین آلات صنعتی به کار می رود .


از مزایای بال اسکرو اصطکاک پایین آن می باشد که بسیار مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته و جایگزین لید اسکرو شده .برای مواقعی که دقت بالا لازم است بسیار مناسب است.
ساختار ظاهری بال اسکرو شبیه یک مجموعه پیچ و مهره است که گوی به عنوان مهره و شفت رزوه شده به عنوان پیچ عمل می کند.


در مهره بال اسکرو ball nut ،ساچمه ها درون شیار های موجود در مهره جای گذاری شده اند .شیار های موجود در مهره باید مطابق بر شیار های شفت با همان پیچ قرار بگیرند تا حرکت به درستی ایجاد شود.
شفت رزوه دار مارپیچی، مسیر حرکت ساچمه هایی را فراهم می سازد که قسمت لغزنده بال اسکرو (مهره) بر روی آنها به حرکت در می آید.


گوی یا مهره در بال اسکرو به گونه ای ساخته شده است که امکان چرخش ساچمه ها را در داخل خود فراهم می سازد. به طوری که در مدت حرکت گوی بر روی شفت، ساچمه ها در داخل گوی به گردش در می آیند.
به دلیل وجود سیستم بازگشت ساچمه درون مهره بال اسکرو ،بال اسکرو از لید اسکرو بزرگتر می باشد.


بال اسکروها علاوه بر اینکه در برابر اعمال بارهای فشاری مقاومت می کنند، می توانند با کمترین اصطکاک داخلی کار کنند. با توجه به اینکه این ابزار باعث ایجاد تلرانس های دقیق می شود، در موقعیت هایی که دقت های بالایی لازم است مناسب هستند. 
بال اسکروها در عین کاهش اصطکاک، می توانند با مقداری پیش بار کار کنند که باعث حذف لقی بین ورودی (چرخش) و خروجی (حرکت خطی) است.

ballscrew


مهره بال اسکرو ball nut


مهره بال اسکرو ball nut مهم ترین قسمت بال اسکرو می باشد.بال اسکرو ها از نظر مهره به دو دسته بال اسکرو با مهره های یک پارچه و بال اسکرو با مهره های دو تکه تقسیم بندی می شوند.
در تمامیه مهره های بال اسکرو چندین شیار برای تماس ساچمه ها با پیچ یا شفت و که باعث درگیری پیچ و مهره با هم می شود،وجود دارد.

بدین صورت فضای خالی بین پیچ و مهره با ساچمه ها پر می شود.
نکته مهم در این شیار ها وجود قسمت هایی برای استراحت و سیستم بازگشت ساچمه ها ،که ساچمه ها با یک دور چرخش به دور پیچ ،در آنجا برای چند لحظه توقف می کنند تا حرارت تا حرارت خود را از دست داده و دچار تنش حرارتی نشود.
این سیستم می توانند درون و یا بیرون مهره بال اسکرو طراحی شوند.


بال اسکرو از نظر نحوه مهار ،به دو گروه بال اسکرو های یک سر مهار یا دو سر مهار تقسیم بندی می شوند.


شرکت تام باهر وارد کننده بال اسکرو با کیفیت و معتبر در ایران


این شرکت دارای نمایندگی انحصاری بال اسکرو gten در إیران و همچنین دارای بال اسکرو با برند باهر (بال اسکرو باهر )نیز می باشد.

 

کاربرد بال اسکرو


از بال اسکرو در هواپیما و موشک ها برای کنترل حرکت سطوح ،و به ویژه در پرواز الکتریکی با سیم و فرمان خودرو برای انتقال حرکت چرخشی از یک موتور الکتریکی به حرکت محوری رینگ فرمان استفاده می شود.
همچنین از آنها در ماشین آلات، روبات ها و تجهیزات مونتاژ دقت استفاده می شود. 
این ویژگی زمانی لازم است که از آنها در سیستم های کنترل حرکت کامپیوتری نظیر ماشین ابزار CNC و کاربردهای حرکت بسیار دقیق (مانند wire bonding) استفاده می شود.

اصطکاک کم در بال اسکروها بازده مکانیکی بالایی را در مقایسه با دیگر ابزارها دارند. یک نمونه بال اسکرو در مقابل بازده 50 درصدی یک لید اسکرو (پیچ انتقال قدرت ساده) با همان ابعاد، می تواند 90 درصد بازدهی داشته باشد.

 

شفت بال اسکرو ممکن است از طریق نوردکاری که پر بازده، کم دقت، ارزان و محصول حاصل از آن از دیدگاه مکانیکی مقرون به صرفه است، ساخته شده باشد. بال اسکروهای نوردکاری شده دارای دقت چند هزارم اینچ در یک فوت هستند.

 

مشخصات بال اسکرو


جنس پیچ بال اسکرو از فلزات مقاوم تهیه می شود تا در برابر سایش مقاوم باشد.
برای شناخت مشخصات فنی بال اسکرو باید به مدل و مد شناسایی آن توجه شود.از جمله این مشخصات می توان به قطر بال اسکرو ،سختی ،مقدار بار پایه دینامیکی و استاتیکی ،تعداد دوران ،دقت و سرعت حرکت خطی اشاره کرد.


برای خرید بال اسکرو مناسب می توانید با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

  • تام باهر