تام باهر

  • ۰
  • ۰

کوپلینگ

کوپلینگ

کوپلینگ وسیله ای است که برای اتصال دو شفت به منظور انتقال قدرت
به طور معمول کوپلینگ ها در حین عملکرد به شفت ها اجازه ی جدا شدن نمی دهند گرچه کوپلینگ های
محدود کننده ی گشتاور می توانند زمانی که میزان گشتاور از حدی باالتر برود دچار لغزش و یا جدایی شوند.
کاربرد
هدف اولیه ی کوپلینگ ها این است که دو قطعه ی دوار را به هم متصل کنند و در عین حال که اجازه انحرافاتی
را به آنها می دهند. با انتخاب، نصب و نگهداری دقیق کوپلینگ ها می توان صرفه جویی زیادی در هزینه نگهداری
و زمان خروج از کارکرد به عمل آورد.
کوپلینگ های شفت در ماشین آالت برای اهداف مختلفی استفاده می شوند که معمول ترین آنها عبارتند از:
1 -فراهم کردن اتصال شفت های دستگاه هایی مانند موتور و ژنراتور که به طور جداگانه ساخته شده اند و
همچنین قطع ارتباط در زمان تعمیرات یا جابجایی ها
2 -فراهم کردن امکان نامیزانی شفت ها و ایجاد انعطاف پذیری مکانیکی
3 -کاهش انتقال های ناگهانی از یک شفت به دیگری
4 -محفاظت در برابر اضافه بار
5 -تغییر خواص ارتعاشی تجهیزات دوار
6 -اتصال بخش درایور
7 -انتقال توان از یک انتها به انتهای دیگر)مثال توان انتقال موتور به پمپ در کوپلینگ(
انحراف در کوپلینگ
وقتی دو شفت به هم متصل می شوند ، به دالیلی متعددی میتواند انحرافاتی داشته باشد. انحرافات به سه دسته
تقسیم می شوند:
1 -انحراف محوری
هنگامی که محور دوران شفت های اتصالی موازی
باشند )منطبق نباشند(، انحراف محوری وجود دارد.
2 -انحراف زاویه ای
هنگامی که محور دوران شفت های اتصالی نسبت
به هم زاویه داشته باشند )موازی نباشند(، انحراف
زاویه ای وجود دارد.
3 -انحراف مختلط
هرگاه محور دو شفت هم زاویه دار باشند و هم
هم محور نباشند این نوع انحراف را داریم.
انواع کوپلینگ
کوپلینگ های گیره ای یا فشاری به صورت دو تکه هستند که به دو طرف شفت ها متصل می گردند تا یک
غالف تشکیل دهند. این کوپلینگ ها نسبت به مدل های غالفی انعطاف پذیری بیشتری نشان می دهند و می
توانند برای شفت هایی که در محل ثابت می شوند به کار روند. آنها معموال به اندازه ای بزرگ هستند که پیچ می
تواند از تمام کوپلینگ عبور کند و وارد نیمه ی دوم شود تا از نگه داری ایمن اطمینان حاصل شود. کوپلینگ های
فلنجی صلب برای بارهای سنگین یا تجهیزات صنعتی طراحی شده اند. این کوپلینگ ها از غالف های کوتاهی
تشکیل شده اند که توسط یک فلنج عمود بر آن تشکیل شده اند. بر روی هر شفت یک کوپلینگ قرار می گیرد
و بنابراین دو فلنج رو به روی هم قرار می گیرند. سپس تعدادی پیچ یا پیچ و مهره را می توان در فلنج ها نصب
کرد تا کنار هم قرار گیرند. به دلیل اندازه و دوام آنها می توان از واحد های فلنجی برای تراز کردن شفت ها قبل
از اتصال آنها به یکدیگر استفاده کرد. کوپلینگ های صلب زمانی به کار می روند که نیاز به تراز دقیق شفت باشد.
نامیزانی شفت ها روی عملکرد و همچنین عمر کوپلینگ اثر می گذا. مثال:
1.کوپلینگ های غالفی )COUPLING SLEEVE)
کوپلینگ غالفی از یک لوله تشکیل شده است که
قطر داخلی آن مطابق با تلرانس مورد نیاز شفت می
باشد. بسته به نیاز و کاربرد کوپلینگ برای انتقال
گشتاور از یک خار و یک شیار خار در داخل آن
استفاده می شود. برای قفل کردن کوپلینگ در محل
خود ، دو سوراخ نواری در آن ایجاد می گردد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی