تام باهر

  • ۰
  • ۰

لینیر گاید - ریل و واگن(linear guide) چیست؟


لینیر گاید یا ریل و واگن چیست ؟ لینیرگاید مکانیزم حرکتی مهمی به منظور پشتیبانی بار مکانیکی برای هدایت حرکت خطی است .
حرکت خطی از طریق لغزش روی ساچمه هایی انجام میشود که در داخل بلوک بین دو عضو ریل و بلوک و از طریق یک مسیر بسته انجام میگیرد.
به دلیل استقامت اصطحکاکی کم در لینیر گاید نیروی کمی برای به حرکت در آوردن آن لازم است که این خاصیت باعث توان کم در رسیدن به سرعت بالا می گردد،که برای حرکت های رفت و برگشتی مهم است .
همچنین لینیر گایدها به علت طراحی ویژه ای که دارند بارهای افقی و عمودی را به راحتی تحمل میکنند.

ریل و واگن - لینیر گاید Linear Guide) یا ( LM-Guide بهترین مکانیزم برای دستگاه های CNC صنعتی می باشد که از دو بخش ریل و واگن تشکیل شده است که ریل دستگاه از فولاد سخت کاری شده با سختی سطحی ۶۰ راکول به حالت جناقی ساخته میشود که این ریل ها در سایز های ۱۵ – ۲۰ – ۲۵ – ۳۰ – ۴۰ – ۵۵ – ۶۵ به صورت استاندارد ساخته می شوند.
طول شاخه های ریل ها ۴ و ۵ متری می باشد که سازنده آن میتواند آن را در ابعاد دلخواه برش بزند . ریل ها باید روی یک سطح صاف و هموار قرار گیرد چون سطح نباید دارای پیچ و خم و ناصافی باشد ( حتی یک دهم میلیمتر در یک متر طول ) در غیر این صورت لینیر گاید در مدت زمان کوتاهی از بین می رود .در کار تراشکاری شاسی باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد .

برای سوار کردن بار مکانیکی جهت حرکت خطی از لینیر گاید استفاده می شود که به عبارتی برای تولیدحرکت خطی از آن بهره میگیرند .

در شرکت صنعتی تام باهر که عرضه کننده کلیه ی محصولات متحرک خطی ، از جمله ریل و واگن باهر (لینیر گاید) و همچنین نمایندگی (لینیر گاید)ریل و واگن STAF از تایوان می باشد میتوانید از محصولات شرکت در سایت دیدن نمایید.
قیمت ریل و واگن(لینیر گاید)
قیمت ریل و واگن ها به جنس و سایز آنها بستگی دارند .در کاربردهایی با ظرفیت بار بیشتر ، به یک بلوک خطی بزرگتری احتیاج است . بلوک وسیع تر،ریل طولانی تر، در نتیجه ما شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.لینیر گاید (ریل و واگن) مناسب کار خود را از شرکت تام باهر ،لینیر گاید باهر و لینیر گاید STAF، تهیه کنید.

کاربرد لینیر گاید ها ( ریل و واگن )

از لینیر گاید ها در ماشین های با دقت های بالا( ماشینهای فرز و تراش سبک با دقتهای حدود 0.05 میلیمتر) و ربات های جابجا کننده و ماشین های سی ان سی و برش ، ماشینهای پرکن بطری با جک سروو ، انواع دستگاههای تراورس برای باز کردن یا جمع کردن کابل یا مفتول فلزی ،انواع لوازم سی ان سی، انواع دستگاههای CNC برش هوا گاز یا پلاسما ، ماشینهای برش لیزری ،انواع ماشین آلات بسته بندی با حرکت خطی ، دستگاههای برش لوله حین حرکت یا Shear cutting و .................استفاده می کنند.

نکات لازم هنگام استفاده از لینیرگاید


از آنجاییکه بلوک ها از قطعه های پلاستیکی ساخته شده است از برخورد طولانی مدت با مواد حلال که برای شستشو آن ها استفاده می شود ، خودداری کنید 
درصورت ورود اجسام خارجی به بلوک ها در کار آن ها اختلال ایجاد میشود 
در صورت باز کردن غیرضروری بلوک حتما اصل دمنتاژ بلوک را رعایت کنید تا دقت بلوک کم نشود.


تعمیرات و نگهداری لازم ریل و واگن


بیشتر ریل و واگن ها با یک مکانیزم روغن کاری درون بلوک مجهز شده اند. که یکی از مزیت های مهم آن به حساب می آید زیرا تعمیرات و نگهداری لازم را کم می کند . فقط لازم است در مواقع لزوم روغن مکانیزم روغن کاری را پر کنیم و بلوک طول عمر بیشتری خواهد داشت .اگر چه هزینه و کار روغن کاری تعمیرات و نگهداری را کم میکند اما ریل و واگن ( (linear guide)احتیاج دارد که از مواد اضافه و آشغال های ایجاد شده پاک و غبار روبی شود تا باعث خرابی آن نشود .

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی