تام باهر

  • ۰
  • ۰

ریل و واگن - لینیر گاید چیست؟

یکی از مهمترین مکانیزم های حرکتی لینیر گاید یا ریل و واگن می باشد.  لینیر گاید جهت ساپورت بار مکانیکی جهت حرکت خطی مورد استفاده قرار می گیرد. حرکت خطی بر روی ساچمه ها یا رولر صورت می گیرد. این ساچمه ها در داخل بلوک بین ریل و بلوک از طریق یک مسیر بسته با غلتش خود امکان حرکت دقیق خطی را فراهم می کند. به علت کم بودن مقاومت اصطکاکی در لینیر گاید، جهت به حرکت در آوردن نیروی کمی مورد نیاز است. همین ویژگی باعث می شود توان کمی برای رسیدن به سرعت بالا مصرف گردد. این ویژگی برای حرکت های رفت و برگشتی سریع بسیار مهم می باشد. لینتر گاید ها به دلیل طراحی خاصی که دارند می توانند بارهای افقی و عمومی را تحمل نمایند. ماشین های با دقت های بالا و ربات ها جابجا کننده و ماشین های سی ان سی و برش و غیره از لینیرگایدها استفاده می کنند.


لینیر گاید 

لینیر گاید و بلوک که با نام ریل و واگن هم شناخته می‌شود بمنظور ساپورت یا یاتاقان کردن یا سوار کردن بار مکانیکی برای حرکت خطی استفاده می‌شود که به وسیله آن میتوان یک حرکت خطی را ایجاد کرد. در سیستم حرکتی لینیرگاید اصطکاک بین بار و بدنه دستگاه از نوع غلطشی (rolling contact) است. نسبت به سیستم‌های قدیمی سایشی یا (traditional slides) که برای حرکت خطی وجود داشت این سیستم دارای ضریب اصطکاک بسیار پایین‌تری در حد 1/50 سیستم‌های قدیمی است ضمن اینکه اختلاف بین ضریب اصطکاک استاتیکی و دینامیکی خیلی کم است. لذا هنگامی که بار شروع به حرکت می‌کند احتمال سایش و لغزش (slippage) نیست و حرکت صرفا غلطشی است. همین امر باعث ایجاد شرایط مناسب برای رسیدن به دقت بالا بخصوص در سرعت‌های کم می‌شود. در سیستم های قدیمی حرکت خطی که از فیلم روغن برای کمک به تعلیق بار استفاده می‌شود خطاهای موقعیت در اثر فشار روغن است. روانکاری نامناسب در اینگونه سیستم‌ها باعث افزایش سایش بین سطوح تماس و در نتیجه بالا رفتن خطای موقعیت می‌شود در صورتی که در سیستم‌های لینیرگاید سایش قسمت‌های غلطنده روی یکدیگر بسیار کم بوده که این امر موجب افزایش عمر مفید با حفظ دقت موقعیت است. طراحی مخصوصی که سیستم لینیرگاید و بلوک دارد باعث می‌شود تا بتواند بار افقی و یا عمودی را تحمل کند. نصب سیستم لینیرگاید بسیار ساده است. محل قرار گرفتن و نشستن ریل با توجه به تلورانس‌های توازی قابل قبول با فرزکاری یا سنگ زدن آماده کرده و طبق دستورالعمل نصب، پیچ‌ها را ببندید. به این ترتیب سیستم حرکت خطی آماده می‌شود.

نکات لازم هنگام استفاده از سیستم لینیرگاید و بلوک:

-بلوک‌ها از قطعات مختلف پلاستیکی تشکیل شده است. از تماس طولانی مدت این قسمت‌ها با مواد حلال ارگانیک که برای شستشوی بلوک‌ها به کار می رود خودداری کنید.

-مانع ورود اشیاء خارجی به بلوک‌ها شوید زیرا ممکن است در کار بلوک‌ها اخلال ایجاد کرده و باعث خرابی آن‌ها بشود.

-از باز کردن غیرضروری بلوک جدا خودداری کنید. رعایت نکردن اصل دمنتاژ بلوک می‌تواند باعث خرابی و بهم ریختن دقت آن شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی